Emily Hallgren

Alla inlägg under augusti 2011

BF

Av Emily Hallgren - 31 augusti 2011 12:11

Idag är det den 31 augusti och min bebis är beräknad till idag..

Ska jag verkligen behöva gå över denna gång, verkar inte bättre.

Ända sedan i torsdags då jag trodde att de var dags så har jag tänkt att vilken dag som helst kommer han nog.. men när de inte händer något s¨å börjar jag undra om han nånsin kommer.. haha


Jag har gått på marknad, haft kalas med alltr va de innebär men inget verkar göra susen så det är nog så att bebis kommer när han vill.. man kan nog inte påverka de på något sätt.


Av de som gissade så är det bara 2 kvar som kan få rätt, Therese Lindahl med 3 sept och kickan på första sept. Vi vår se vi får se...


Nervöst är det iaf.. förra veckan kändes de inte alls så nervöst men nu har de kommit tillbaks, fast de är fjärde barnet så är jag nog nerövsare än nånsin tidigare..



Av Emily Hallgren - 31 augusti 2011 11:56

Tänkte bjuda på lite bilder från gårdagen då min prins Hampus fyllde 4 år.


Som vanligt när det gäller mig så tog jag en del kort i början av kalaset men sen glömde jag av kameran helt och hållet, men lite bilder blev det iaf.


Börjar med bilder från morgonen. Hampus hade kommit till oss på natten så jag smög upp och väckte staffan och Edvin innan vi sjöng för honom och gav honom massa paket på sängen


           


Självklart skulle ALLT lekas med innan de var dags för dagis :)


   

Barnen åkte till dagis och jag gjorde tårtor och fixade lite annat här hemma så länge.


   

Hampus hade önskemål om tårtor utan grädde och det fick han också.

På den översta tårtan hade jag hallonsylt emellan och citronfromage överst.

På den andra tårtan hade jag vaniljkräm och chokladpudding emellan och överst hade jag chokladpudding.

Blev faktiskt riktigt bra måste jag säga :)


Snälla mamma och jenny hämtade Hampus och Edvin på dagis så jag hann med allt småfix utan att behöva stressa iväg. Innan de hann komma hem så dök det upp några gäster som gömde sig i vardagsrummet och när hampus kom in där så sjöng de för honom.

Han blev förvånad och generad.. men GLAD!


 


Sen öppnades en massa paket, han blev glad för allt!! 


       

 

Han hade en toppendag!!


Tack alla som kom för att fira min älskade unge <3


Extra Tack till mamma och Jenny som hämtade barnen på dagis <3




Av Emily Hallgren - 30 augusti 2011 11:45

Idag fyller min fina son Hampus 4 år!

Vet ni, jag är såååå glad att bebis i magen inte fick för sig att komma igår eller i nättras. Fy vad jag hade kännt mig som en svikare om jag missat Hampus födelsedag. Som han längtat efter augusti månad för att fylla 4 år och äntligen är det hans dag.


Han har öppnat paket i sängen, lekt med de mesta han fick.

Nu är både han och Edvin på dagis så jag kan fixa tårtor o lugn och ro.



Grattis på din dag älskade unge <3

  

Av Emily Hallgren - 28 augusti 2011 21:22

Denna helg var det slite marknad, en av höjdpunkterna varje år tycker jag.

Även om de är mycket folk och man kan bli galen o bara vill köra över allihop med vagnen så är det mysigt att gå runt o bara titta på allt.

Tyckte dessvärre det var väldigt lite grejer mot vad det brukar.


Köpte inte så mycket, men en ny DC keps till sebastian hade jag planerat att köpa då hans varit borta hela sommaren.. vad tror ni staffan hittade i dag? Jo sebbes gamla dc keps, märkligt att den kom fram precis när vi köpt ny. Den låg ute i några buskar.. :)


Ingen bebis har de kommit än, trodee de var dags i torsdag men icke.


Hoppas hoppas den väntar till onsdag eftersom hampus fyller på tisdag.

Även om de är jävligt tung o jobbigt nu så vill jag absolut inte missa Hampus dag.


Idag har jag legat på soffan hela dagen, haft ont lite överallt, antagligen från att jag gick en hel del på marknaden igår men imorgon hoppas jag de känns bättre då staffan jobbar o barnen är lediga.

Kommer nog bli tufft men jag tar mig igenom det.. man har ju inget val. Hoppas de vaknar på rätt sida bara :)


Staffan är verkligen bäst i hela världen. En bättre man kan man inte få.

Älskar honom så jäkla mycket!!!!

Av Emily Hallgren - 24 augusti 2011 09:43

Ingen bebis här ännu.. bf är ju den 31 aug, nästa onsdag. Vill att den lilla ska komma snart men de är väl bara att vänta o vänta.. Nån gång kommer han ju med all säkerhet :)


Är så mycket nu bara, slite marknad i helgen. Vill ju väldigt gärna gå på marknaden.. På tisdag fyller hampus år, vill inte ligga på bb då. Men man får ju inte bstämma.


Känner mig väldigt trött idag, ska nog lägga mog o vila en stund, lika bra medans jag ännu kan.


Igår tog jag en promenad med elin och therese men de hjälpte inte för att bebisen skulle komma. Är väl dumt o trötta ut mig en massa om de ändå inte hjälper. Bebis kommer nog när han är redo.


Förutom en efterlängtad bebis så börjkade sebastian trean igår.

Det hade varit en bra första dag i skolan.

Numera är skolsystemet precis som de ska vara, årskurs 3 går sebbe i, endast. Ingen färggrupp, mentorsgrupp eller nåt annat.

Vilket jag tycker är toppen!!


En del anser att barnen inte behöver en längre när de blir större, men visst gör dom det, men på andra sätt. Jag tycker att dekänns som att jag de senaste året varit viktigare för sebbe än nånsin.

Visst han klarar mycket själv men att finnas där, ställa upp, lyssna och kramas, mysa, engagera mig i hans liv. Det är så viktigt nu!


Av Emily Hallgren - 22 augusti 2011 21:34

Imorgon drar allvaret igång igen, sebastian börjar trean. Han som var en liten plutt nyss.. bara inse att han börjar bli stor på både gott och ont.


Lite förändringar inför trean, bla en lång skoldag.


Det kommer nog bli bra.


Sen säljer han jultidningar med så vill du köpa eller åtminstonde kolla vad som finns så hör av dig så kommer vi en passande dag :)



Av Emily Hallgren - 21 augusti 2011 11:10

Jag har ju lidit av yrsel till och från under väldigt lång tid nu. Det började redan innan vi åkte till Öland, stannade nån vecka, försvann, kom tillbaka, nu har jag haft yrsel varje morgon sen flera veckor.

Ibland har jag det till och från under en hel dag, ibland är det borta hela dagen.

Jag vet aldrig hur dagarna ser ut eftersom yrseln kommer helt plöstligt, om jag tittar neråt, åt sidan eller så.


Så jag kör inte bil några längre sträckor, kör till affären och hem igen typ.

Stan kör jag inte till just nu, eftersom när yrseln väl kommer så gungar hela rummet, bilen eller var jag nu befinner mig.


Jag har tänkt att det går väl över men nu så förstår jag att det kanske inte gör det..

Har trott att det har med grav att göra fast när jag frågade min barnmorska och berätta för henne att det är oftast värst på morgonen när jag vänder mig om eller när jag lägger mig på kvällen. Då svarade hon att hon trodde inte att det hade med grav att göra eftersom det var värst när jag ligger ner, hon pratade på om balansnerven.


Igår skickade Therese Hedman en länk till mig om just yrseln och kanske lider jag av kristallsjuka?

Verkar som att Therese Lindahl också lider av detta... :(


Ni som orkar läsa, detta är kristallsjuka:


Vad är kristallsjuka?  (Benign paroxysmal)
Kristallsjuka kan drabba alla personer och uppkommer framför allt som yrsel vid lägesändringar och beror på att det har hänt förändringar i balansorganet, att otolitstenarna (som kallas för ”kristallerna) har lossnat från sin vanliga plats och hamnat i någon av båggångarna. När allting sitter på sin vanliga plats så är kristallernas uppgift att känna av just lägesändringar. Har de däremot lossnat och hamnat i en av båggångarna så kan man istället känna karusellyrsel och illamående vid rörelse.


Hur uppkommer kristallsjuka?
Kristallsjukan kommer vanligtvis efter någon form av hjärnskakning eller om man har fått något typ av virus som satt sig på balansnerven. Men ofta finner man inte någon som helst förklaring till varför vanliga svenskar helt plötsligt drabbas av kristallsjukan och varför kvinnor oftare drabbas än män. Ofta drabbas kvinnorna första gången när de passar 40-års åldern.


Symtomen för kristallsjuka
Symtomen som påvisas är att man känner ”karusellyrsel” upp till 15 sekunder när man lägger sig ned, vänder sig i sängen eller sätter sig upp. Rörelserna behöver inte vara hastiga utan man kan även känna yrsel ifall man sakta böjer huvudet framåt eller bakåt i rörelser som liknar en vanlig bockning. När känslan inträffar så kan man ha balanssvårigheter, kunna gå rakt samt svårt att fokusera blicken.



Kristallsjukan

Kristallsjuka


Hur behandlar man kristallsjukan?
Kristallsjukan går för det mesta över av sig själv på några veckor. Den har däremot en tendens att komma tillbaka, och cirka hälften av patienterna får någon gång en ytterligare episod med känning av sjukdomen. De första symtomen börjar vanligen när man vaknar i sängen och rör sig för att exempelvis stänga av väckarklockan.

För att bli av med kristallsjukan måste man behandla bort den och yrseln försvinner direkt hos mer än 85% av patienterna efter att man genomgått repositionsbehandling. Detta går till genom att man i en följd gör kombinationer av huvudrörelser för att på så vis flytta ut kristallerna ur båggången. Det kan låta otäckt, men är inte särskilt farligt, men man bör genomföra dessa rörelser genom att någon person med god kunskap om sjukdomen visar tillvägagångssätt. Som patient är det viktigt att man först vet vilken balansorgan som är sjukt. Om kristallsjukan återkommer i perioder, eller de som ej blir besvärsfria efter behandlingen får  ibland lära sig behandlingen på egenhand.

Läs artikelom kristallsjuka här!


Hur får man hjälp att bli av med kristallsjukan?
Hjälp får hos sin läkare som bör vara förtrogen med behandlingen, som vanligen är öronläkare och du kan vända dig till både privatpraktiserande som öronkliniker. Hör efter först att de erbjuder behandlingen. Vissa patienter som arbetar med riskfyllda arbetsuppgifter, ex. takläggare och byggnadsarbetare, och som drabbas kontinuerligt av kristallsjuka kan komma att behöva byta arbetsplats beroende på att balansen inte infinner sig när de väl behöver den som bäst.


Informationen kommer från yrsel.com" href="http://www.yrsel.com/" target="_blank">yrsel.com, expressen.se, fass.se


Jag hittade denna info här: http://navigeramera.wordpress.com/2010/01/12/kristallsjuka-yrsel-och-balansproblem/



Av Emily Hallgren - 20 augusti 2011 02:35

Nu är jag hemma efter en galen kväll med tjejerna. Kan de bli annat med dom? :)))

Therese Lindahl var tyvärr inte med men DU var saknad T2!!!!!


Dom här brudarna är verkligen helt underbara från topp till tå och jag är så glad att ha er i mitt liv finaste ni.


Nu äter jag kvällsmacka men ska strax gå upp och sova, krypa upp bredvid min sambo och sova massor. Måste passa på.

Kanske bebisen kommer kommer snart, jag har ju faktiskt dansat lite grann ikväll men framförallt skrattat MASSOR!!!!


Tänk att jag har denna tur att få sånna fina vänner, ÄKTA vänner !!!!



Ovido - Quiz & Flashcards